”Vi har i Sverige billig el,vi har ren el,vi har säker el,
vi har kort sagt den elförsörjning alla andra länder skulle vilja ha.
Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortaste möjliga tid ska komma ur denna situation”
Percy Barnevik
Vad var det som gick så fel? När vi hade det så bra!
Hur kunde landet Sverige vända svältåren under 1800 talets mitt till att bli landet i värlfärdstoppen på 100år?
Det var inte social ingenjörskonst eller kloka beslut av politiska partier som gjorde att Sverige lämnade botten av välfärdsligan år 1850, med återkommande nöd och svält, för att 100 år senare vara i topp bland världens länder?
Det var elektriciteten och tillgången till billig och säker energi.
På 1850-talet kunde en person knappt försörja sig själv plus ytterligare en person med den energi som den egna och hästens muskelkraft gav. 80 procent av Sveriges befolkning försörjde sig av jordbruket, men det räckte inte. Stora delar av befolkningen emigrerade till USA för att undgå svält och andra umbäranden.
I dag 150 år senare är bilden totalt förändrad. En typisk bonde försörjer i dag 50 personer, och resterande delar av befolkningen kan ägna sig åt andra uppgifter, som t.ex. att var läkare, lärare eller ingenjörer, detta tack vare att energiteknik kom att underlätta alla arbetsuppgifter och transporter av råvaror och färdiga produkter.
Allt som du behöver veta om Sveriges elförsörjning” av författaren Jan Blomberg svarar på dessa och alla andra frågor som rör:
Vad är el ?
Hur produceras el?
Hur distribueras el?
Vad krävs för att få ett fungerande elförsörjningsystem?
Jan Blomberg är professor i tillämpad kärnfysik, men skriver så att alla kan ta del av och förstå boken.
Boken beskriver även andra frågor inom energiområdet som bilköpare gärna vill ha svar på, t.ex.:
Dieselbilar
Varför var nya dieselbilar ena året klassades som miljöbilar med omfattande stöd från staten (bonus) för att något år senare få extra hög fordonsskatt (malus)? Nu förs långtgående diskussioner om totalförbud mot nya dieselbilar.
Etanolbilar
Varför svalnade intresset för etanolbilar efter år 2010 då ca 25% av nyregistrerade bilar var etanoldrivna? I dag är mindre än 4% av de nyregistrerade som drivs av etanol?Staten krävde att varje mack skulle ha minst en pump med etanol E85 – detta ledde till en omfattande nedstängning av små mackar på landsbygden som inte hade råd att göra den nya investeringen.Nyligen har man ersatt begreppet ”miljöbil” med ”klimatbonus till bilar med låga utsläpp av koldioxid”. Detta innebär intressant nog till att etanolbilar förlorar sin status som miljöbilar, trots att Sverige bara för några år sedan storsatsade med samma argument som grund. I dag får mycket få etanolbilar bonus eftersom de inte når ner till de låga nivåer av utsläpp som krävs.
Läs; Allt som du behöver veta om Sveriges elförsörjning”
Anders Jarkiewicz
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.