Socialdemokraterna vill inte att valrörelsen skall handla om det kraftigt försämrade skolresultatet.
Något socialdemokraterna har stort ansvar för som det framgår av SVT programmet ”Vem mördade skolan?” med komikern Jesper Rönnlund. Även om fakta presenteras i komediform, visar de på de beslut och de ministrar som bär de fulla ansvaret. Kjell-Olof Feldt (S) (finansminister) Göran Persson (S) (nybliven skolminister) Ylva Johansson (först som Vänsterpartist men därefter som medlem (S) i den regering som Göran Persson kom att bilda straxt efteråt).Bengt Göransson (S) utbildningsministern protesterade mot neddragningarna i skolan och kommunaliseringen och fick lämna regeringen till förmån för Göran Persson.
Göran Persson spelade skickligt ut lärarfacken mot varandra enligt devisen ”att härska genom att söndra” och förslaget gick igenom i riksdagen med svag majoritet.
Nu försöker socialdemokraterna dölja denna negativa utveckling, genom att föra fram friskolorna som orsaken till det försämrade resultatet i skolan.
Socialdemokraterna för nu fram den kontroversiella frågan om minskad skolpeng till friskolor och att införa ett rättvist skolval, trots att man vet att frågorna inte kommer att gehör i Sveriges riksdag.
Det vikande skolresultatet är mycket besvärande för socialdemokraterna. Den dåvarande skolministern Anna Ekström (S) proklamerade 2019 visserligen ”en glädjens dag” men då byggde rapporten på att skolverket manipulerat sifferunderlaget och blåst upp siffrorna.
Det visade sig en stor mängd utrikesfödda elever felaktigt hade plockats bort ur PISA-urvalet – Sverige har därigenom brutit mot OECD:s officiella regelverk. Siffrorna antyder dessutom att även svenskfödda elever med svaga språkkunskaper plockats bort. Om reglerna hade följts skulle de svenska resultaten ha varit betydligt sämre och Sverige skulle sannolikt ha backat i samtliga tre ämnen jämfört med förra provtillfället.
– Här verkar finnas grava metodfel som systematiskt förbättrat genomsnittet. Sedan har Skolverket använt detta uppumpade genomsnitt för att ge en alltför positiv bild av hur den svenska skolan utvecklats, säger Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi som forskat på den svenska skolans utveckling.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.